Reklama outdoorowa – skuteczna i trwała

Outdoor to bardzo skuteczna forma reklamy – dzięki umieszczeniu jej w odpowiednim miejscu dociera codziennie do kilkuset czy nawet kilku tysięcy osób. Jednak aby była trwała i odporna na warunki atmosferyczne, musi zostać wykonana w odpowiedni sposób i przy użyciu specjalnych materiałów. O tym, jakich materiałów i technik drukarskich najlepiej użyć, przeczytasz w dalszej części artykułu.

Do kategorii reklamy zewnętrznej możemy zaliczyć między innymi bannery, billboardy, tablice reklamowe, szyldy, potykacze, plakaty zewnętrzne i wiele innych. To, które z nich wykorzysta firma, zależy od indywidualnych preferencji i zaplanowanej kampanii reklamowej. Jednak największą popularnością cieszą się zwykle banery, szyldy i plakaty. Jakie korzyści płyną z wykorzystania tych materiałów graficznych?

Materiały graficzne na zewnątrz – zalety

Reklama zewnętrzna pełni funkcję informacyjną oraz – jak sama nazwa wskazuje – reklamuje pewne produkty lub usługi. Szyldy i banery informują przechodniów o miejscu, w którym znajduje się dana firma lub o produktach czy promocjach, które oferuje.

Materiały graficzne na zewnątrz docierają do setek osób każdego dnia. Typowe dla tej formy reklamy jest to, że odbiorca ma z nią kontakt bardzo krótko – np. kiedy widzi billboard, przejeżdżając samochodem, lub plakat, przechodząc obok niego. Z tego powodu reklama musi przyciągać wzrok swoim wyglądem i sprawić, że oglądająca ją osoba zapamięta, co się na niej znajduje. Mimo że czas kontaktu z reklamą jest bardzo krótki, taka jej forma może dotrzeć do większej ilości odbiorców – w zależności od miejsca, w którym się znajduje, może trafiać codziennie nawet do tysięcy osób, szczególnie w dużych, zatłoczonych miastach.

Jakich materiałów użyć do reklamy zewnętrznej?

Wszystko zależy od tego, jaka ma to być forma reklamy. Inne materiały stosuje się w przypadku szyldów, a inne do banerów. Najczęściej stosowane do produkcji szyldów i tablic reklamowych są: płyty PCV, płyty warstwowe, blachy aluminiowe czy blachy ze stali nierdzewnej. Elementy graficzne i napisy mogą być w tych materiałach wycinane lub po prostu drukowane (odpowiednią metodą przeznaczoną do zastosowania na zewnątrz).

Banery zwykle przeznaczone są do długotrwałej ekspozycji na zewnątrz. Zastosowane materiały muszą być odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie warunków atmosferycznych. Do najczęściej wykorzystywanych należą: siatka MESH, materiały odblaskowe, specjalistyczne materiały plandekowe. Do druku banerów polecany jest druk solwentowy – atramenty solwentowe (szczególnie tzw. twardy solwent) mogą posłużyć nawet do 7 lat.

Bardzo popularną metodą reklamy zewnętrznej są wszelkie folie, którymi okleja się samochody i inne pojazdy (np. autobusy miejskie). Ich ogromną zaletą jest mobilność – docierają w niemal każdy zakątek miasta, zwracając uwagę mnóstwa odbiorców. Folie stosowane do reklamy na pojazdach to folie polimerowe, monomeryczne i wylewane.

Trwałe materiały reklamowe – druk lateksowy i solwentowy

Drukowanie tymi metodami jest najczęściej polecane w przypadku reklamy zewnętrznej. Zarówno jeden, jak i drugi rodzaj druku jest niezwykle wytrzymały i odporny na działanie warunków atmosferycznych oraz uszkodzenia mechaniczne. To ważne o każdej porze roku – latem reklamy zewnętrzne narażone są na działanie promieni słonecznych, jesienią i wiosną na deszcz, a zimą – śnieg i mróz.

Wybór między drukiem lateksowym i solwentowym nie jest łatwy – każda z metod ma swoje wady i zalety, o czym pisaliśmy w jednym z poprzednich wpisów. Solwent jest trwalszy, ale zawiera substancje szkodliwe dla środowiska. Lateks jest niegroźny dla zdrowia i dla przyrody, jednak jego wytrzymałość jest nieco mniejsza. Dodatkowo druk solwentowy jest tańszy, choć nieco mniej precyzyjny.